מה זה קידום ממומן, איך הוא עובד והאם זה מה שאתם צריכים?
מה זה קידום ממומן?
רוצים להופיע בעמוד הראשון בגוגל כשאנשים מחפשים מוצרים כמו שלכם? רוצים להופיע לאנשים רלוונטיים בפייסבוק כשהם גוללים בפיד, רוצה שסרטון או באנר שלך יקפוץ לאנשים ביוטיוב או אפילו כשהם מתעדכנים בחדשות באתרים האהובים עליהם? אז אתם רוצים להשתמש בקידום ממומן.
קידום ממומן זה אומר שאנחנו משלמים לאחת מענקיות האינטרנט (גוגל, פייסבוק, טיק-טוק, טאבולה וכו') והם יראו את המודעות שלנו.
התשלום במודעות חיפוש בגוגל וטאבולה/אאוטבריין הוא עבור קליקים על מודעה או באנר ובשאר הפלטפורמות עבור חשיפה (כמה אנשים ראו/נחשפו למודעות שלנו).
איפה אפשר לעשות קידום ממומן?
- גוגל אדוורדס – במנוע החיפוש הגדול בעולם וכל שאר האתרים ששייכים לגוגל (עכשיו אלפאבית) או שלגוגל יש הסכם פרסום איתם (דרך גוגל אדסנס) וזה אומר: רשת החיפוש (לגולשים שמחפשים מוצר/שירות בגוגל), רשת המדיה (אתרי שותפים של גוגל), ויוטיוב…
בהמשך נסביר בצורה קצרה ופשוטה איך עובד הפרסום בכל מדיה. - פייסבוק/אינסטגרם – מכיוון שאינסטגרם שייכת כבר שנים לפייסבוק שמתי אותם יחד ובעצם כאשר מפרסמים דרך פייסבוק יש לנו אפשרות לבחור איך ואיפה להופיע גם באינסטגרם.
- אאוטבריין / טאבולה – פרסום באמצעות תוכן (הסבר קצר בהמשך).
איך עושים קידום ממומן?
לכל פלטפורמה יש מערכת פרסום שלאחר הרשמה מהירה ופשוטה אפשר להתחיל לעבוד איתה.
הסיבה שזה כל כך פשוט להירשם ולהתחיל לפרסם עם הפלטפורמות השונות היא שהחברות (פייסבוק, גוגל וכו') רוצות שיהיה לכם קל לפרסם שם ולשלם להם כסף על הפרסום.
הקידום הממומן בכל פלטפורמה עובד בגדול על בסיס תשלום על חשיפה או קליקים.
היתרון הגדול של הפרסום הממומן הוא שניתן לדייק בצורה מאוד טובה מי יראה את המודעות שלנו.
אם זה לפי מאפיינים שלהם (הורים לילדים שגרים במרכז ואוהבים שופינג לדוגמא) או כאלה שחיפשו שירות מסויים ("מאמנת כושר אישית בחולון).
וכך בעצם אנחנו יכולים לבחור קהל מדוייק יותר ולא לבזבז כסף על מי שלא רלוונטי למוצר או לשירות שלנו מבחינת עניין, גיאוגרפיה, דמוגרפיה ועוד הרבה אפשרויות סינון.
מי ואיפה יראו את המודעות שלי בקידום ממומן?
זה תלוי בפלטפורמה שאנחנו נשתמש בה. בואו נראה:
גוגל אדוורדס Google Ads מתחלקת לכמה מיקומים:
רשת החיפוש
המודעות יופיע כאשר גולש מחפש מוצר או שירות שקשור לעסק שלכם

וכפי שאולי שמתם לב (או שלא) רשום ליד הפרסום את המילה 'מודעה' אבל לא ממש בצורה בולטת.

רוצים שאעזור לכם לקדם את העסק שלכם בפייסבוק, אינסטגרם או גוגל?
השאירו פרטים ואחזור אליכם
יצירת קשר
רשת המדיה
הרבה אתרים מקצים לגוגל שטחי פרסום אצלם באתר תמורת עמלה והם נקראים שותפים של גוגל. הפרסום שם נעשה באמצעות באנרים בגדלים שונים ומה שיפה שם שאפשר לעשות פרסומים ממוקדים גם שם לפי אנשים שכבר ראו את המודעות שלכם, היו באתר שלכם, אנשים דומים להם ואפילו לפי תחומי עניין במקרים מסויימים.
מצורפות תמונה לדוגמא – מודעת גוגל שמשתלבת בין הכותרות באתר ישראל היום לחתונת החורף המושלמת במקרה הזה. אז תארו לכם שפרסמתם בפייסבוק, מישהי נכנסה לאתר שלכם ואח"כ גלשה לישראל היום. אתם יכולים לדאוג היא תראה את הבאנר שלכם.
דוגמא למודעה שמשולבת באתר:

יוטיוב
רואים סרטונים ביוטיוב? קשה לפספס את סרטוני הפרסומת הקצרים שמופיעים לפני ולפעמים גם תוך כדי הוידאו שרציתם לראות.
יש גם אפשרות לבאנרים קטנים שלכם שיופיעו בין שאר הסרטונים המוצעים לגולש.
פייסבוק ואינסטגרם
המודעות מופיעות בפיד של כל מי שגולש להנאתו בפייסבוק או באינסטגרם.
יש הרבה מאוד מיקומים שפייסבוק ואינסטגרם מציעים, כולל מסנג'ר, רילס, חיפוש ועוד אבל הניוז פיד הוא עדיין המקום העיקרי והיעיל ביותר לרוב המפרסמים.
אאוטבריין / טאבולה
באאוטבריין וטאבולה הפרסום נעשה באמצעות תוכן שאליו מובילים באמצעות מודעת באנר שכוללת תמונה וכותרת. וככה המודעה שלכם יכולה להתחפש לכתבה רגילה ולהופיע בין שאר התוכן שמוצע לגולשים באותו אתר.
התשלום לפלטפורמה נעשה כאשר מקליקים על המודעה. לאחר ההקלקה אתם יכולים להוביל את הגולש לאתר שלכם, לפוסט או דף מוצר או דף מכירה כלשהו שאתם רוצים לקדם. חדי העין ישימו לב שיש כותרות שמתחתם רשום 'ממומן' ואת שם החברה ויש כאלה שלא רשום מתחתם כלום ואז הם תוכן רגיל באתר, אבל מי שתוכן מסוים מעניין אותו, יש סיכוי טוב שאפילו לא ישים לב שמדובר בעצם בתוכן ממומן והוא פשוט יקליק כדי ללמוד עוד ויעבור לדף שהמפרסם רוצה שיראה.
דוגמאות למודעות שמשולבות באתרים שונים:


טיק טוק
פרצה לחיינו לא כל כך מזמן, למרות שנראה שהרבה לא יכולים לדמיין את עצמם בלעדיה.
כרגע הפרסום שם עדיין בחיתוליו ופחות מתוחכם מהוותיקות אבל קשה לפספס שהרשתות הגדולות כבר שם עם קידום ממומן וכל השאר שם, כרגע לפחות באופן אורגני ע"י העלאת סרטונים.
אז אפילו אם טיק טוק היא לא אופציה לפרסום ממומן כרגע בשביל כל עסק, חשוב להיות שם ולהתחיל לעלות סרטונים שקשורים לעסק שלכם.
האם כדאי לעסק שלך להשתמש בקידום ממומן?
התשובה היא כן לכל עסק שמחפש לקוחות נוספים ולהשאר במודעות של הקיימים.
קידום ממומן נותן לנו, העסקים, אפשרות למקד פרסום ללקוחות פוטנציאלים חדשים בצורה מדוייקת, ולהישאר במודעות של הלקוחות הקיימים.
במקביל תמיד טוב לעשות גם פרסום אורגני לאתר (SEO) כדי להגדיל את החשיפה שלכם לקהל הרלוונטי. וזה מוביל אותנו לשאלה הבאה:
קידום ממומן מול קידום אורגני, הבדלים ומה מתאים לך?
חשוב להבין שקידום אורגני רלוונטי לגוגל בלבד. עברו הימים שהיינו מפרסמים ללא מימון פוסט בפייסבוק וכל העוקבים שלנו היו רואים אותו.
קידום ממומן לעומת זאת קיים בכל הפלטפורמות באינטרנט.
עוד הבדל חשוב: עלות. בקידום ממומן אנו משלמים לפייסבוק עבור חשיפות למשל או לגוגל עבור כל קליק ובקידום אורגני אנו לא כלל לגוגל.
זה לא אומר שזה לא עולה לנו בזמן ומשאבים, ולכן התשובה לשאלה למה לא לעשות רק קידום אורגני היא:
- קידום אורגני רלוונטי כרגע רק בגוגל, ואז אנחנו מפספסים הרבה מקומות אחרים.
- בקידום אורגני לא משלמים לגוגל על קליק אבל בשביל שקהל הלקוחות הפוטנציאלי יראה אותנו בעמוד הראשון צריך להשקיע הרבה בתוכן איכותי שאומר השקעה של זמן ו/או של כסף (שמישהו יעשה את זה עבורנו), וגם אחרי שהשקענו ביצירת התוכן, לגוגל יש את לוח הזמנים שלו וכל תוכן שנעלה באתר יתחיל לשאת פירות אחרי שנה מינימום (אלא אם כן מדובר בנושא שאין עליו הרבה תוכן כרגע בעברית למשל).
יתרונות וחסרונות של קידום ממומן שחשוב לקחת בחשבון
יתרונות:
זמן: רוצים שלקוחות פוטנציאלים יראו אתכם? בפרסום ממומן העלייה לאוויר והחשיפה היא כמעט מיידית (לאחר תהליך אישור קצר של המפרסם לוודא שהמודעות שהעלתם לא מפרות חוק או כללים כלשהם שלהם).
אז אם אתם רוצים עוד פניות לעסק ומהר, אין פשוט מלהכין קמפיין ממומן ולעלות אותו לאוויר.
שיפור ודיוק: עם קמפיין ממומן ניתן להגיע לקהל היעד שלכם בצורה מדוייקת, ועם הדיווחים שמקבלים מהפלטפורמה ניתן לראות מה עובד יותר ומה פחות, להסיק מסקנות, ולשפר במהירות.
חסרונות:
עלות: אין מה לעשות, קידום ממומן עולה כסף. החדשות הטובות שניתן לקבוע את התקציב ברמה היומית, וגם התחלה עם 50₪ ליום יכולה להיות מאוד אפקטיבית לעסק שלכם.
ידע: למרות שקל מאוד להתחיל לפרסם בכל הפלטפורמות, כדי לעשות זאת בצורה טובה ויעילה, ולא לבזבז כסף וזמן צריך לדעת מה עושים.
אם יש לכם זמן וסבלנות ללמוד את התחום, אפשר לעשות זאת והלימודים אפילו לא חייבים לעלות לכם כסף (יש מאות אלפי סרטוני הדרכה ביוטיוב ואתרים שמסבירים איך לעשות זאת).
אם לעומת זאת אתם מעדיפים להקדיש את הזמן ללקוחות ופיתוח העסק שלכם, יש חברות שיווק ופרילנסרים שיכולים לעזור ועלויות הניהול נעות בין כמה מאות לאלפיים שקלים בד"כ.
7 טיפים כדי לעשות קידום ממומן בצורה הכי טובה מההתחלה
אם אתם טיפה מבולבלים אחרי כל האינפורמציה הזאת הנה 7 טיפים שיעזרו לכם לעשות סדר בבלאגן:
- הכירו את השטח – יש גוגל, פייסבוק, יוטיוב, טאבולה ועוד. אתם לא צריכים להכיר כל אחת לעומק לפני שתבחרו איפה להתחיל, אבל חשוב להבין מה מאפיין כל אחת ולאיזה עסקים היא תתאים. להרבה עסקים מתאימות כמה פלטפורמות אבל גם להם הייתי ממליץ להתחיל עם אחת מהן ואח"כ להוסיף עוד.
- הכירו את קהל היעד הכי רלוונטי שלכם – הרבה עסקים היו רוצים למכור לכולם, ויש כאלה שהרבה קהלים רלוונטיים להם, אבל אם תדייקו ותתחילו עם הקהל הכי רלוונטי תוכלו להתחיל לראות החזר על ההשקעה בפרסום מהר ובכסף הזה להשקיע בין השאר בהרחבת הפרסום לעוד קהלים.
- דעו לפחות את הבסיס של קידום ממומן – אפילו אם אתם החלטתם לקחת ספק חיצוני שייקדם עבורכם, טוב שתדעו לפחות את הבסיס כדי לדעת לעקוב אחרי התוצאות בלי תלות בדיווחים ממי שעושה את הקידום עבורכם. ככה גם תוכלו להבין מהר יותר מה עובד ומה לא ולעבוד בשיתוף פעולה עם המקדם.
- עושים קמפיין לידים (השארת פרטים ע"י מתעניינים)? דאגו למערכת מעקב אוטומטית אחרי הלידים – הכוונה למערכת אוטומציה כלשהי שתשלח לכם את הלידים באופן שותף למייל, טבלה או כל דרך אחרת שנוחה לכם.
- מעקב והטמעת קודים – פרסום בלי מעקב ושיפור לא שווה כלום. אז דאגו שיהיו לכם את כל קודי המעקב באתר ובדפי נחיתה שלכם ואפילו אם כל הפרסום שלכם בתוך פייסבוק, גם שם יש מידע רב שיעזור לכם להסיק מסקנות ולשפר.
- תהיו שונים – תחדשו, תעיזו, תהיו שונים אבל תמיד תוך מחשבה על מה ימשוך את הלקוחות שלכם. זה יכול להיות מוצר חדירה, גרפיקה בולטת וטקסט אישי ושונה מהשבלונה של המתחרים.
- אל תזניחו את האתר – במיוחד אם אתם מפרסמים בגוגל ובעצם מפנים לאתר שלכם או כל דף נחיתה במערכת אחרת חשוב לוודא שהאתר עושה את העבודה. בדקו שהכל עובד שם כמו שצריך, שהאתר ודפי הנחיתה נראים טוב גם בסלולרי וכמובן שכל קודי המעקב שהזכרנו מוטמעים ועובדים כמו שצריך.