שיווק מול פרסום – כל מה שחשוב לדעת לעסק קטן, עצמאיים, פרילנסרים ולא רק…
כשאנשים מדברים על שיווק, על מה הם חושבים?
אם אתם כמו רוב האנשים אתם חושב על פרסומות מתוחכמות בטלויזיה, שלטי חוצות מצחיקים או מודעות פייסבוק ואפילו סרטונים ממומנים בטיק-טוק. כלומר, כשאנחנו שומעים את המילה שיווק אנחנו חושבים בעיקר על פרסום. אבל במציאות, פרסום הוא רק מרכיב אחד ממה שהוא באמת שיווק.
למעשה, באוניברסיטה למדתי קורס של עשרה שבועות בשיווק ובכל הקורס הזה, רק כשבוע וחצי מהשבועות הוקדשו לפרסום, כלומר, רק 15% מחומר הקורס.
פרסום הוא חלק חשוב מהשיווק, ללא ספק. פרסום הוא הדרך בה אנו מוציאים את הבשורה על המוצר, השירות או המטרה שלנו. אבל אסטרטגיה טובה לפרסום מגיעה כתוצאה משיווק טוב.
אז מה זה שיווק?
בקורס בן עשרת השבועות שעשיתי, בילינו 5 שבועות מלאים בדרכים שונות לנתח את השוק. ואם תשאלו אנשי שיווק בחברות הגדולות בשוק בארץ ובעולם תגלו שחלק עיקרי מעבודתם הנה ניתוח שווקים. זהו הבסיס לשיווק – ניתוח שוק.
היבטים נוספים של שיווק כוללים:
- תמחור
- אסטרטגיית מכירות והפצה
- מיתוג
- פִּרסוּם
אז כמו שאתם רואים, שיווק הוא ליבת העסקים והוא זה שמכתיב את האסטרטגיה העסקית.
ניתוח שוק אומר לנו וקובע את כל האספקטים של דרך מכירת המוצר או השירות שלנו:
- כמה אנחנו יכולים לגבות עבור המוצר או השירות שלנו
- האופן שבו אנחנו מוכרים את המוצרים שלנו.
- האופן שבו אנחנו מעצבים את המותג שלנו שצריך להיקבע על פי מה שהשוק (לקוחות פוטנציאליים) רוצה.
- האופן שבו אנו מעבירים את המסרים על המוצר שלנו ללקוחות פוטנציאליים גם הוא חלק מהשיווק.
- ניתוח שוק הוא זה שאומר לנו מי קהל היעד שלנו וכיצד להגיע אליו בצורה הטובה ביותר.
לסיכום, ללא מודיעין טוב על השוק והמתחרים העסק שלכם יגשש באפלה.
הייתי אפילו אומר שחוסר בניתוח שוק היא אחת הסיבות העיקריות לכך שעסקים נכשלים, במיוחד עסקים קטנים וסטרטאפים.
אז הנה שיעורי הבית שלכם: גלו מה קורה בשוק שלכם
הנה כמה רעיונות שיעזרו לכם להתחיל לחקור את הנושא בצורה מעמיקה יותר אך יעילה ומשתלמת שתחסוך לכם הרבה כסף וזמן מבוזבז:
- אם אנשים לא ישתמשו בשירות או במוצר שלכם, במה הם ישתמשו? זה יגיד לכם מי המתחרים שלכם מבחינת מוצרים וחברות.
- מי עשוי להעריך את המוצר שלכם? קבצו סוגים אלה של אנשים לפלחים שונים. רוב הסיכויים שיש יותר מקבוצה אחת שרוצה או יכולה לרצות עם השיווק הנכון את מה שיש לכם להציע.
- אילו מגמות עתידיות אתם רואים בתחום שלכם וכיצד הן ישפיעו על האנשים בפלחים השונים (מה שעניתם בשאלה הקודמת) של שוק היעד שלכם?
- איזו בעיה המוצר או השירות שלכם פותר?
- כמה אנשים משלמים עבור פתרונות אחרים לאותה בעיה?
- איך אנשים יוכלו להגיע למוצר שלכם? האם יש דרכים שונות לדאוג שהמוצר יהיה זמין ונגיש עבורם? (לדוגמא בחנות אמזון בנוסף לאתר שלכם, או אולי קורס דיגיטלי בנוסף לקורס הפרונטלי)
- באילו מקורות מדיה משתמשים הכי הרבה בפלחי שוק היעד שלך? איפה להתחיל כדי שתקבל את התמורה הטובה ביותר לפרסום? גוגל? פייסבוק? אולי טיק-טוק או דווקא טאבולה או לינקדין?
כל בעל עסק שמכיר את העסק, המוצר או השירות שהוא מציע יוכל לענות על השאלות האלה אם יקדיש לכך מעט זמן ומחשבה, ואני מבטיח לך שתהיה לך תחושה די טובה למי למקד עם הפרסום שלך, איך להגיע אליהם, מה המחיר שניתן לגבות, איך לעצב את המותג שלך, ומכאן, איך למכור את המוצרים שלכם עם הסיכוי הטוב ביותר להצלחה.
וזהו, זה כל ההבדל בין שיווק שהוא ליבת העסק לפרסום שהוא חלק חשוב מהשיווק, אבל ממש לא כל השיווק.
רוצים שאעזור לכם לקדם את העסק שלכם בפייסבוק, אינסטגרם או גוגל?
השאירו פרטים ואחזור אליכם